Nieuws SV AVRM

Update e-screener– Staat der Nederlanden mag burgers niet als proefkonijn gebruiken

(Bron: KNJV)

Den Haag – Vandaag, 28 januari vond bij de Rechtbank Den Haag het kort geding plaats dat de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging en de Koninklijke Nederlandse Schietsport Associatie (KNSA) samen aanspanden tegen de Staat der Nederlanden naar aanleiding van de invoering van de e-screener in oktober 2019.

Voor het eerste in het 115-jarig bestaan van de Jagersvereniging voelde zij zich genoodzaakt om een kort geding tegen de Staat aan te spannen.

Per 1 oktober 2019 heeft de minister van Justitie en Veiligheid de e-screener ingevoerd als hulpmiddel om te bepalen of het verantwoord is om een wapenverlof af te geven. Al snel bleek dat deze computergestuurde psychologische test niet deugdelijk was. Het verdere gebruik van de e-screener is voor het beoordelen van bestaande verloven op 29 oktober 2019 met twee jaar uitgesteld. De minister blijft echter de e-screener inzetten bij het beoordelen van nieuwe aanvragen, voor een eerste verlof.

Advocaat namens de Jagersvereniging en KNSA, mr. J. Ph. de Korte gaf tijdens zijn pleidooi aan: ‘uitslag van de e-screener zou altijd onderdeel moeten zijn van een uitgebreidere procedure waar op basis van meerdere resultaten dan alleen de uitslag van de e-screener wordt besloten of men al dan niet een wapenverlof krijgt’.

De advocaat van de Staat bevestigde deze woorden en gaf aan: ‘Het is nooit de bedoeling geweest dat de e-screener voor automatische besluitvorming zorgt’. De advocaat hield vol dat de problemen niet bij de e-screener zelf liggen maar bij de uitvoering ervan.

Eisen

In het kort geding eisten de Jagersvereniging en de KNSA drie dingen van de Staat:

  • Het opschorten van de e-screener voor alle gebruikers inclusief de eerste aanvragen. De Jagersvereniging en de KNSA vinden het onjuist dat er verschil wordt gemaakt in beoordeling tussen bestaande verlofhouders en nieuwe aanvragers. Tevens is het in strijd met de wet om bestaande verlofhouders anders te behandelen dan nieuwe aanvragers.
  • Het vernietigen van alle resultaten van de tot nu toe uitgevoerde e-screener testen. Hierover is al in verschillende rechtbanken geoordeeld dat de resultaten vernietigd moeten worden. Dit omdat de e-screener bol staat van de fouten.
  • Het ontvangen van nadere informatie over de huidige e-screener. Dit ten behoeve van een op korte termijn te starten bodemprocedure tegen de Staat, voor het definitief stoppen met het gebruik van de e-screener. Over het ontvangen van deze informatie doet de staat heel geheimzinnig. Mensen zouden niet door een computergestuurde test beoordeeld moeten worden.

Bestaande systeem werkt

De advocaat namens de Jagersvereniging en de KNSA benadrukte dat het huidige WM32 formulier ‘een goed en waardevol systeem’ is. ‘De KNSA en de Jagersvereniging hebben zich altijd samen met de overheid tot het uiterste ingespannen om er alles aan te doen dat slechts die personen in staat worden gesteld over wapens te beschikken, die dit verdienen. De resultaten zijn daar ook naar want Nederland behoorde en behoort op legaal vuurwapengebied tot de meest veilige landen ter wereld. Het zorgvuldig opgebouwde systeem functioneerde en functioneert dan ook goed’.

De Staat erkent ook dat het voldoende is omdat het wordt toegepast op bestaande wapenverloven. Daardoor is er volgens de advocaat dan ook sprake van ongelijke behandeling tussen eerste aanvragers en bestaande wapenverlofhouders.

Advocaat Mr. G.J. van Oosten van de Jagersvereniging en de KNSA benadrukt: ‘deze test geeft één zekerheid: dat mensen die het niet verdienen door de Staat worden geschoffeerd!’.

‘De e-screener is niet nuttig, niet noodzakelijk en niet rechtmatig’

De  Jagersvereniging is absoluut voorstander van screening van en controle op verlofhouders. Echter, de Jagersvereniging is niet overtuigd dat de e-screener het juiste instrument hiervoor is.

Laurens Hoedemaker, directeur Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging: ‘Voorop staat dat het aantal geweldsincidenten waar jagers of sportschutters bij betrokken zijn nihil is. De afgelopen dertig jaar was er alleen het incident in Alphen a/d Rijn.  De Hoge Raad heeft onlangs geconstateerd dat de betreffende persoon ook onder het oude systeem nooit een wapen verlof had moeten krijgen. De politie moet dus gewoon beter zijn best doen. Er is geen enkele reden om aan het bestaande controle instrumentarium een e-screener toe te voegen. De e-screener is niet nuttig, niet noodzakelijk en niet rechtmatig’.

De rechter zal op 11 februari uitspraak doen.

knjv

De verschillende fasen, betreffende wapen/kaliber voor de beginnende schutter

(Bron: KNSA)

1) Na een jaar volwaardig lid kan verlof worden aangevraagd voor een klein kaliber pistool/revolver/grendelgeweer/hagelgeweer voor de kleiduivensport.
2) Bij de eerste verlenging van dit verlof kan verlof worden aangevraagd voor een pistool of revolver met een maximum kaliber van 9 mm (of .38) of een groot kaliber grendelgeweer.
3) De schutter die de verlofaanvraag na het eerste lidmaatschapsjaar overslaat, kan als hij 2 jaar volwaardig lid is meteen verlof aanvragen voor de onder 2 genoemde wapens. (dus nog steeds geen semi-automaten)
4) Voor een semiautomatisch geweer (en pistolen met een kaliber groter dan 9 mm) wordt slechts een verlof afgegeven na minimaal drie jaar volwaardig lidmaatschap en de aanvrager reeds een verlof heeft, dat is afgegeven na 1 of 2 jaar lidmaatschap.
5) In het eerste verlofjaar wordt slechts verlof verleend voor één vuurwapen.
6) Bij of na de verlenging van het verlof dat na 1 of 2 jaar lidmaatschap is afgegeven mag verlof worden aangevraagd voor bijschrijving van 4 wapens.
7) Het maximum aantal wapens op een verlof is 5.
8) De schutter die gebruik heeft gemaakt van de mogelijkheid om de eerste fase over te slaan en na 2 jaar lidmaatschap verlof heeft verkregen voor een pistool 9 mm of een groot kaliber grendelgeweer, kan verlof vragen voor een semiautomatisch geweer, dus bij de eerste verlenging van zijn verlof.
In een ter zake gevoerde beroepsprocedure heeft de minister dat beaamd, ofschoon de Circulaire in dit geval vermeldt dat dit pas kan bij de tweede verlenging.
Bij de invoering van de mogelijkheid om de eerste fase over te slaan en dan al na twee jaar lidmaatschap verlof voor een groot kaliber te kunnen aanvragen is verzuimd de kwestie van eerste en tweede verlenging daarop aan te passen. De rechtsongelijkheid die daardoor ontstond heeft de minister ingezien en hij heeft de schutter in beroep gelijk gegeven.

De verschillende WM formulieren uitgelegd

(Bron: SV John Cooper) 

Overzicht van de verschillende WM formulieren

WM 2 Verlof tot het verkrijgen van een wapen

WM 3 Aanvraag voor verlof tot het voorhanden hebben van wapens en/of munitie

WM 4 Verlof tot het voorhanden hebben van wapens en/of munitie

WM 5 Aanvraag voor verlof tot het voorhanden hebben van verenigingswapens

WM 6 Verlof tot het voorhanden hebben van verenigingswapens

WM 7 Aanvraag voor verlof tot het voorhanden hebben van wapens t.b.v. een wapenverzameling

WM 8 Verlof tot het voorhanden hebben van wapens t.b.v. een wapenverzameling

WM 9 Aanvraag voor verlof tot het voorhanden hebben van munitie t.b.v. een munitieverzameling

WM 10 Verlof tot het voorhanden hebben van munitie t.b.v. een munitieverzameling

WM 11 Aanvraag voor verlof tot incidenteel vervoer t.b.v. particulieren

WM 12 Verlof tot incidenteel vervoer t.b.v. particulieren, ook: doorlopend verlof tot vervoer voor werknemers van erkenninghouders

WM 14 Verlof tot het dragen van wapens

WM 15 Aanvraag voor erkenning (wapenhandelaar)

WM 16 Bewijs van erkenning (wapenhandelaar)

WM 17A Aanvraag goedkeuring van de bestemming (voor export of doorvoer)

WM 18A Aanvraag consent tot uitgaan

WM 18B Aanvraag consent tot binnenkomen

WM 18C Bijlage bij aanvraag consent

WM 26 Blanco model, bruikbaar voor alle soorten verloven en geschikt voor automatische verwerking

WM 27 Bijlage bij WM26, te gebruiken wanneer er op het WM26 formulier te weinig ruimte is

WM 31 Model ontvangstbewijs als bedoeld in artikel 13 van Regeling Wet Wapens en Munitie.  Wanneer een vuurwapen permanent wordt ingeleverd bij een erkenninghouder (wapenhandel)

WM 32 Inlichtingenformulier (2018) ter vervanging van C4 en C5 inlichtingen formulier. Bedoeld om referenten en andere persoonlijke informatie op te geven bij aanvraag en verlenging verlof.

Sportschutters

Als sportschutter heb je doorgaans slechts te maken met de WM2, 3 en 4.
Met een WM3 kun je een aanvraag doen voor een wapen. Dit is het formulier dat je aan het bestuur van je schietvereniging geeft met het verzoek om dat te ondertekenen.
Als het bestuur het WM3 formulier heeft getekend kan je ermee naar de ambtenaar van Bijzondere Wetten die, als alles in orde is, een WM2 en een WM4 uitgeeft.

Het WM2 formulier dient als een soort van vrijwaringsbewijs en die laat je ondertekend en met dagtekening achter bij degene van wie je het wapen koopt. 
Het WM4 formulier is je eigenlijke verlof tot voorhanden hebben van wapens en bijbehorende munitie.
Voor sportschutters is een WM4 tevens een verlof tot vervoer van en naar de schietbaan, huis, erkende wapenhandel en na afspraak, de politie.

Degene van wie je het wapen hebt gekocht moet de van jou ontvangen WM2 weer inleveren bij de politie. Met het inleveren van de WM2 kan hij het wapen weer van zijn verlof af laten schrijven, en daarmee is de administratieve cirkel rondom het wapen weer rond.

Een vereniging kan ook verenigingswapens hebben. Deze staan op zogeheten verenigingsverloven (WM6) en worden beheerd door de wapenbeheerders van de vereniging.

Verder kun je soms te maken krijgen met formulieren in de 18-reeks als je wapens, wapenonderdelen of munitie wil in- of uitvoeren.

Bovenstaand overzicht is waarschijnlijk niet helemaal volledig, maar de meest voorkomende formulieren staan er wel op.

Als iemand aanvullingen heeft dan horen we dat natuurlijk graag.

wm3 formulier

Update leges 2019 wapen verloven

(Bron: KNSA)

donderdag 21 maart 2019

De Minister van Justitie en Veiligheid heeft per 1 januari 2019 de leges voor het aanvragen en het verlengen van wapenverloven verhoogd. Daarover is publicatie gedaan in de Staatscourant van 19 november 2018 inzake een wijziging in de Regeling wapens en munitie (Rwm).

Ofschoon de verhoging door de Minister van Justitie en Veiligheid in 2015 al was aangekondigd met de mededeling dat hij na twee jaar de leges alsnog op het in zijn ogen kostendekkende tarief zou vaststellen, heeft de Minister met dit besluit de KNSA overvallen. Nadrukkelijk is de afspraak gemaakt dat de KNSA bij de vaststelling van de nieuwe tarieven in een overleg zou worden betrokken en dat ook de KNSA inzicht zou worden verstrekt in de hieraan ten grondslag liggende onderzoeken. Dat is niet gebeurd en de KNSA heeft de Minister om opheldering gevraagd en ook bezwaar gemaakt tegen de vaststelling van deze leges. Tot op heden is daarop helaas geen reactie gekomen.

Tijdens een plenair debat in de Tweede Kamer op 12 februari 2019 waar aan de orde was een wetsvoorstel inzake de Wet wapens en munitie (implementatie EU-richtlijn), is ook wederom de verhoging van de leges aan de orde geweest. Slechts één politieke partij heeft bezwaar gemaakt tegen de verhoging van die leges. De meeste andere partijen steunden de verhoging en sommige vroegen zich zelfs af of het niet nog hoger zou moeten zijn.

In diezelfde discussie is ook aan de orde gekomen de wens van de KNSA om de geldigheidsduur voor een wapenverlof te verlengen, zodat de kosten per saldo voor sportschutters en schietsportverenigingen lager zijn en de werkdruk voor politieambtenaren aanzienlijk vermindert. De politieke fractie van de SGP heeft vorig jaar daarvoor nog een motie ingediend, teneinde de Minister te verzoeken de mogelijkheden daartoe te onderzoeken. Die motie is aangenomen.

De Minister heeft op 12 februari in het debat, nadat hij daaraan is herinnerd, toegezegd dat hij de mogelijkheden voor het verlengen van de geldigheidsduur zal meenemen in de modernisering van de Wet wapens en munitie, die voor 2020 op stapel staat.

De KNSA heeft tot nu toe wel weten te bereiken dat voor de in artikel 50a onder c en d genoemde wijzigingen, voor zo ver het afschrijving of bijschrijving van een wapen betreft, geen € 30,00 maar
€ 15,00 in rekening gebracht wordt, in afwijking van de publicatie in de Staatscourant. Dat is overeengekomen met de Nationale Politie.

knsa

Artikel 50a, lid 2 van de Rwm - wij citeren: “De onkostenvergoeding voor een combinatie van de in dit artikel genoemde bescheiden bedraagt niet meer dan het bedrag dat verschuldigd zou zijn voor dat deel van de combinatie waarvoor de hoogste vergoeding geldt” - wordt wel gehandhaafd.

knsa

Een kijkje in de wapenkamer van Defensie Luchtmobiel

(Bron: 11 Luchtmobiele Brigade)

Defensie NL (NAVO) vuurwapen kalibers:

 -Glock 17 Pistool: 9mm (9x19mm)

-Standaard wapen Colt C7 geweer: 5,56x45mm (.223)

-Aanvalsgeweer HK416, en Minimi licht machinegeweer: 5,56x45mm (.223),

-Scherpschuttersgeweer HK417, en MAG middelzwaar machine geweer: 7.62x51 (.308)

-Accuracy International scherpschuttersgeweer (antipersoneel): 8.6x70mm (.338 lapua magnum)

-Barrett scherpschuttersgeweer (antimaterieel), en Browning M2 zwaar machine geweer: 12,7mm (.50BMG)

-Mossberg M590 Shotgun: 18,2 mm (kaliber 12 gauge)


 


Meer artikelen...

  1. Verlenging eindejaarsactie gratis AVRM lidmaatschap in 2020
  2. CWM 2018 en wijziging in RWM
  3. Verenigingswapens SV AVRM voor de beginnende en gevorderde schutter
  4. Van SLA naar sniper
  5. Per 2020 verhoging kosten jachtakte
  6. Meest gebruikte militaire kalibers
  7. E-screener in de media
  8. Afwijzing medegebruik militaire schietbaan Weert / Budel jaar 2020
  9. E-screener: Eerste stap kort geding tegen de Staat een feit
  10. KNSA en KNJV dagvaarden de Staat (+update)
  11. Speciale schiet momenten SV AVRM 2020
  12. E-screener - Rechter geeft jagers gelijk
  13. Schieten met de Bren (Brengun)
  14. Schietagenda SV AVRM 2020
  15. Evaluatie buitenbanen 2019 Budel door Piet Damen
  16. Eerste zitting aanvraag voorlopige voorzieningen een feit (E-screener)
  17. Bindings avond AVRM Zuid
  18. Jager mag jachtakte behouden
  19. Gebreken op schietbanen in Oirschot
  20. Veiligheidsregels in de Schietsport
  21. De 3 fasen voor beginnende sportschutters met verlof
  22. Verboden en Ongewenste wapens in de schietsport
  23. Wapens en munitie meenemen in het vliegtuig
  24. Minister Grapperhaus geeft opdracht om jachtakten en wapens terug te geven
  25. Minister antwoordt op Kamervragen inzake e-screener
  26. Limburgse jagers willen via rechter wapens terug
  27. Jagersvereniging stuurt stukken naar Ministerie
  28. KNSA reserveert € 50.000 voor gedupeerden e-screener
  29. CDA opent samen met jagers en sportschutters meldpunt ‘wapens terug’
  30. De SV AVRM heeft nu ook een eigen Facebook account
  31. Voorlopige deelname lijsten schieten buitenbaan Budel-Weert
  32. E-screener opgeschort, minister luistert naar bezwaren Jagersvereniging en KNSA
  33. Minister schort e-screener op voor bestaande verlofhouders
  34. Brief van de KNSA aan minister inzake e-screener
  35. Aanvraag login website voor SV AVRM leden
NAAR BOVEN
NAAR BENEDEN

svavrm

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.